Transport

En lille personlig historie. Jeg har som skrevet i et andet indlæg fået god gang i årets cykelsæson.

Det er skønt at cykle og selv om vejret har været lidt omskiftelige, så har det været nogle gode ture.

Mine cykelture lægger jeg løbende ind på Strava.

Jeg cykler godt 13 – 14 km fra mit hjem i Bagsværd til Islands Brygge i København og hjem igen. Der er gode cykelstier og ind til Borups Alle næsten uden lyskurve.

Det giver mulighed for at have en rimelig hastighed. Jeg cykler turen på mellem 28 og 36 minutter, lidt afhængig af vejr, vind, vejarbejder og naturligvis fysisk formåen.

Til sammenligning så er det min erfaring at en tur i bilen tager 42 til helt op til 60 minutter og med det offentlige tager det ca. 60 minutter også.

Det viser at tiden taget i betragtning er cyklen en god og også ofte mere sikker transport ift. tiden.

Så udover at jeg får noget ud af det fysisk og naturligvis også sparer naturen for udslippet fra bilen – så er jeg også mere tryg i at nå frem til tiden.

Udfordringerne ligger i, at det er mindre fleksibelt. Jeg kan ikke handle på vejen og cyklen er meget afhængig af vejenes beskaffenhed. Der skal ikke være ret meget rim eller bløde blade på cykelstierne før det også er en lidt farlig transportform.

Det fortæller mig at der er et potentiale i cyklen (jeg kører ikke med el, men ser stadig flere på elcykler) men også at vi skal gøre mere for at fjerne nogle af barriererne på cykelstierne. Selv når det kommer til pendlingen fra områder udenfor København er der et godt potentiale.

Brint er let for den tunge trafik

Jeg skal ikke lægge skjul på at jeg personligt synes det er ærgerligt, at brintteknologien lige har fået en ridse i lakken.

Som man kan læse her på Tv Midtvest så lukkes brintstationerne og rammer de der har købt en brintbil.

Det er lidt synd og det er mit indtryk at eksempelvis Hyundai har lavet nogle gode brintbiler (Nexo) som var ret populære.

Men markedet var ikke modent og der var ikke drift nok i det – og så havde man formentlig heller ikke fået skabt nogle gode rammer med regeringen.

Hvis man spørger mig er det heller ikke privatbilismen der skal drive teknologien frem på dette område. For det første er der gang i flere teknologier på dette område. El er populært og smart, fordi du kan oplade stort set alle steder. Det er fleksibelt, men sårbart og knap så holdbart. Det er med det forbrug de fleste har dog en fin teknologi.

Hvor El teknologien som alternativ til brændsler kommer til kort. Så er det ved tung anvendelse. Fly, bustrafik, lasttransport, skibstrafik og opvarmning og i industrien – i områder med lav el-energidækning. Det er klart her brint har sine fordele. Det er også her at benefit vil være størst – er mit indtryk. Dette må vi kunne regne på.

Derfor er det en fornuftig strategi at kigge mod syd. Få etableret en god forsyning til den tunge industriorienterede brug af brint spl supplement til el. Som led i udfasning af CO2 udledning fra gas og brændsler.

Så vil bil og privatbilismen komme efterfølgende.

Brint vil modnes i lighed med 3.generations biogas og atomkraft, som også vil kunne supplere el og andre energiformer (som for flere af dem er nogle vi forsøger at komme ud af).

Det vi ser er blot begyndelsen.