Transport

En lille personlig historie. Jeg har som skrevet i et andet indlæg fået god gang i årets cykelsæson.

Det er skønt at cykle og selv om vejret har været lidt omskiftelige, så har det været nogle gode ture.

Mine cykelture lægger jeg løbende ind på Strava.

Jeg cykler godt 13 – 14 km fra mit hjem i Bagsværd til Islands Brygge i København og hjem igen. Der er gode cykelstier og ind til Borups Alle næsten uden lyskurve.

Det giver mulighed for at have en rimelig hastighed. Jeg cykler turen på mellem 28 og 36 minutter, lidt afhængig af vejr, vind, vejarbejder og naturligvis fysisk formåen.

Til sammenligning så er det min erfaring at en tur i bilen tager 42 til helt op til 60 minutter og med det offentlige tager det ca. 60 minutter også.

Det viser at tiden taget i betragtning er cyklen en god og også ofte mere sikker transport ift. tiden.

Så udover at jeg får noget ud af det fysisk og naturligvis også sparer naturen for udslippet fra bilen – så er jeg også mere tryg i at nå frem til tiden.

Udfordringerne ligger i, at det er mindre fleksibelt. Jeg kan ikke handle på vejen og cyklen er meget afhængig af vejenes beskaffenhed. Der skal ikke være ret meget rim eller bløde blade på cykelstierne før det også er en lidt farlig transportform.

Det fortæller mig at der er et potentiale i cyklen (jeg kører ikke med el, men ser stadig flere på elcykler) men også at vi skal gøre mere for at fjerne nogle af barriererne på cykelstierne. Selv når det kommer til pendlingen fra områder udenfor København er der et godt potentiale.

Så er cykelsæsonen igang

Jeg har de seneste uger glædet mig til at komme op på cyklen igen og det var skønt at komme afsted.

I mellemtiden er den blevet smurt, justeret og gjort klar.

Det gik fint og har opgraderet med nyt cykeltøj, handsker, dæk og pedaler, hvilket har øget komforten.

Jeg var lidt i tvivl, men er gået en tand op i dækstørrelse til 28, hvor jeg normalt kører med 25. Det var en god beslutning.

Et par gode råd til cyklisterne, så er korrekt pumpede dæk en af de vigtige. Jeg ser på min vej rundt at netop dækkene er en af de ting folk går på kompromis med. Dæktrykket bør tjekkes en gang hver 14 dag.

På kanten af dækkene kan man læse hvor mange bar dækket skal pumpes op til. Jeg har selv investeret i en kompressor med manometer – men man kan nøjes med en pumpe med manometer. Hos de fleste cykelhandlere tilbydes gratis luft fra kompressor. Men de er sjældent sat til mere end til konventionelle dæk. 5-6 bar. Der er oftest heller ikke manometer så du kan ikke se trykket.

Hvis det er for lavt er friktionen for høj, og du skal bruge for mange kræfter for at komme frem, du risikerer også at ødelægge fælgen og ikke mindst at du ryger af i svinget fordi dækket bliver revet af fælgen. For lavt dæktryk øger også risikoen for punktering.

For højt dæktryk gør at du risikerer at dækket sprænger eller du ikke har nok friktion rundt i svingene og komforten mindskes.

Almindelige dæk ligger typisk på 5,5 (4,5 – 6 bar) og racerdæk i en rimelig kvalitet ligger på 8 og derover. Korrekt pumpede dæk er en god start.

Jeg selv er iøvrigt godt tilfreds med Continental grandprix 4 season og kan til almindelige cykler anbefale Schwalbes dæk.

En anden vigtig ting udover fornuftigt smurt kæde, kuglelejer, bremser – er korrekt indstillede bremser. Sikkerheden er vigtig. Sidder håndbremsen rigtigt og justeret ordentligt.

Indstillingen af din cykel betyder også noget og ser mange der kører med sadlen sat for lavt. De kunne få lidt mere ud af benene hvis den var korrekt indstillet.

Til racerkørerne der kører ind i byen eller hvor der er mange andre – så er det meget hensynsfuldt:

1. Kør med skærme når det regner.

2. Undlad at køre med væske i dækkene. Det er ikke rart for andre når du punkterer og der står en søjle af lappevæske op i vejret.

3. Som racercyklist er du den hurtige. Og cykelstien er til pendling for alle. Så kør forsigtigt og hensynsfuldt. Det sidste gælder naturligvis alle.

Rigtig god cykeltur og glæder mig til at møde dig derude og du kan finde mig på Strava.